Lite julbak

Ja då var julbaket igång. lite sent i år för jag brukar ha det klart till 1:a advent, men i år gjorde jag annat inför den dagen.
Dom gamla vanliga som jag alltid gör, som pepparnötter, lussekatter o den traditionella kransen till julafton som jag skall pimpa då. Och lite nytt som mini saffrans semlor o  saffran o apelsin kokostoppar . Och så bakade jag lite frukostfrallor.
 
 
Kalljäst deg som jag gjorde iordning igår kväll o jäste över natten i kylskåpet.
 
 
Man sätter på ugnen när man tar ut degen från kylen. När ugnen är på 225° sätter man in bröden på en gång, så dom behöver inte jäsa en gång till. fantastiskt smidigt o gott!
 
 
 
Det är galet vad det jäser på 45 minuter.
 
 
 
 
 
 
 
Sen bjöd jag in grannen för att hon skulle få provsmaka o godkänna. Det är ju inte så kul att fika själv.
Mannen är i Stockholm o jobbar, o Julia är ju hemma hos sig.
 
 
 
 
 
Och självklart måsste jag ha en matchande stickning till detta.
 
 
Julias lovikkavantar i saffransgult. Som för övrigt hann bli klara för att bilderna strulade lite idag. Fick gå ur ett par gånger i dag för det fastnade. men nu är det klart, hann precis före midnatt.
Godnatt på er. zzzzzz
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Sthlmsmamman

Lyllo grannen!


Svar: Eller lyllo mig. Hon putsade alla mina fönster medan jag roade mig hemma hos julia.
Tant ulltuss

2013-12-05 @ 11:02:57
Sthlmsmamman

Skicka hit henne omedelbart!

Svar: Nää hon e min :-)
Tant ulltuss

2013-12-05 @ 16:00:52


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

tantulltuss.blogg.se

denna blogg handlar om en tant som går igång på garn, stickning, trädgård o bakning

RSS 2.0