En häl.....

På begäran skall jag försöka mig på att förklara en häl. Tror den heter häl med förkortade varv,( eller det var inte jag som trodde det utan Kamilla Svanlund.)
Hälmaskorna stickas på sticka 1+2 resterande maskor brukar jag lägga upp på en liten rundsticka (dom blir minst ivägen då) 
Börja på första aviga varvet o gör ett omslag + lyft första maskan som om du skulle sticka den avig. Sticka varvet ut vänd, gör ett omslag o lyft första maskan som om den skulle vara avig, sticka tills du bara har omslaget o lyfta maskan kvar på stickan, vänd. 
 
 
 
Fortsätt på detta viset att göra omlag o lyfta första maskan o vända före förra omslaget o lyfta maskan, till du har 10 lyfta maskor på varge sida om stickan.
 
 
 
 
Du skall alltså inte sticka den lyfta maskan med omslag utan vända innan.
Nu stickas 2 varv med alla maskor både dom lyfta och dom på rundstickan ( översidan av foten) = 60 maskor.
Dom lyfta maskorna med omslag stickas ihop som en maska.
 
 
 
Sätt tillbaka överfotens maskor på rundstickan o fortsätt med hälen.
Sticka till du har 9 maskor kvar på stickan vänd,gör ett omslag o lyft maskan som om den skulle stickas avigt ( som innan). sticka till du har 9 maskor kvar vänd, omslag o lyft o sticka ills du har 8 maskor kvar på stickan ( den lyfta maskan med omslag stickas ihop som en maska) vänd. Fortsätt på detta sättet tills du har alla maskorna på en sticka. 
 
 
 
 
 
 
 
Hoppas att det har gått att förstå någorlunda.
Om det är något ni undrar över så fråga så försöker jag svara.
Hej hej syns snart!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

tantulltuss.blogg.se

denna blogg handlar om en tant som går igång på garn, stickning, trädgård o bakning

RSS 2.0